Hem
Om Brandbil.se
Kontakta oss
Länkar
Nyheter!
Filmer
Fotografier
Övningar
Verktyg
Information för
allmänheten
Brandmannens
handbok
 Vad händer?
 
Övrigt
 
Skadepreventionn

 

 

 

 

 

Att skapa en "marka" (Det vi menar med marka, kallar andra kårer kiosk)

Du har säkert någon gång funderat på fördelarna med en kiosk eller marka på stationen. Ett ställe dit du kan gå när hungern är som störst eller när nattlarmet har sugit musten ur dig. Denna handelsplats drivs givetvis ideellt och utan svinn och ger sköna kulor till mysiga äventyr med skiftet. Sen kom verkligheten ikapp.

En marka drabbas ofta av ofattbart svinn. Eftersom vi litar på våra kollegor kommer vi från och med nu skylla på "någon" eller ett svart hål, i resten av texten.

Steg 1: Undvika det svarta hålet:
Det är lika bra att börja i denna tråkiga ända. Har du inte skiften med dig kommer det svarta hålet att dyka upp och käka upp din marka. Alternativt trolla fram spindelväv på alla dina kexpaket.
Dina kollegor måste gilla idén med en marka, annars bygger du bara upp ett enormt förråd du själv måste trycka i dig när "bäst-före-datumet" närmar sig. Om du inte ger upp, slänger käket, spottar i gruset och låter gubbarna på skiftet kalla dig "nästan-markan", vill säga. (men så´n är inte du ju, du är vassare!)

Steg 2. Dina kollegor verka gilla idén.
Du har förklarat den stora nackdelen med att snatta ur sortimentet eftersom att ett eventuellt överskott i kassan går till, låt säga, en pool! Eller en grill! Eller ett kort till digitalboxen!
Alla köper din idé, blåser i trumpeter och tar på sig roliga hattar. Här ska festas!

Steg 3: Du skall göra ditt första inköp.
Du kanske lockas av smaskiga grejer som har relativt kort hållbarhet, typ mellanmjölk. Eller kanske lockas du av allt det där nyttiga som du någonstans tycker att du och dina brandkollegor borde käka oftare, typ knäckebröd med fullkorn eller havregryn med vetekli. Kanske har du t.o.m. sett ett stort parti billig svampsoppa med sparris! Varning!! Du kan ha drabbats av spenderarbrallan, eller helt vanlig hybris. Börja med att kolla vad grabbarna vill ha. Skriv en enkät om du är riktigt seriös. Orkar du inte skriva har vi en enkel mall. >>Enkel mall för att kolla vad skiften faktiskt vill ha.

Steg 4. Du har följt alla ovanstående steg och gjort ditt första inköp.
Nu har du börjat något som inte går att avbryta. (Se delar av steg 1) Förväntansfullt står du bakom disken med förkläde och snygg keps och väntar på din första kund.
(Eftersom att få kårer tillåter sådan utstyrsel är det mer troligt att du sitter i dina stationskläder, lika förväntansfullt, en bit bort och sneglar mot din marka för att se din första kund handla.)
Vad händer?! Den första som handlar gör det på krita!! Och "lovar" att betala tillbaka! Stopp och belägg. Nu är det dags att agera. Alla måste betala kontant. Det här med att betala sen funkar inte. (Men eftersom vi alla vet hur det funkar i verkligheten, så finns en >>kritlista för brandmän att ladda ner.)

Steg 5. Du har fått snurr på affärerna och behöver lite koll.
Ok, detta dokument är enkelt. Mycket enkelt. Mest för att du skall få fylla i och ändra så det passar din marka och dina varor. Ett tips är att i någon ruta räkna ut hur mycket pengar som går tillbaka till ditt skift/alla skift varje månad. Dina kollegor kommer bli glada om det visar sig att skiftkassan ökar med 1500:- varje månad. Pengar ni kan lägga på vad ni vill. (Om nu skattemyndigheten godkänner sådana saker, och de gör de säkert när ni föredömligt tar upp alla inkomster efter konstens alla regler.) I alla fall: Ladda ner detta dokument för att underlätta kontrollen. >>Dokument som underlättar kontroller på finanserna.

Lycka till!

 

........................................................................................................................................